Categories: SEO-optimering, Söka information, Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering för chatbotar 

Sätten att söka information på nätet håller stadigt på att ändras. Nuförtiden använder allt fler röststyrning då de söker på nätet. Det finns en mängd olika digitala assistenter och olika gränssnitt för användarna. Facebook, Google och Amazon är några av de stora spelarna som utvecklar tekniken. Några av de mest använda assisterna som redan används är exempelvis Siri och Alexa. För den som är intresserad av SEO-optimering uppkommer då frågan, hur man bäst optimerar för denna typ av sökning på nätet, och innebär det ens någon skillnad? 

 

Framtiden för sökmotorer 

Det går redan nu att sia om hur framtiden sökmotorer kommer att se ut. Många experter tror att dessa digitala assistenter, som utvecklas allt mer, kommer att kunna skräddarsy informationen man vill komma åt dagligen, till den grad att man knappast kommer behöva söka efter den. Med andra ord, kommer assistenten att känna till sin användare nästan som en nära anhörig. Det kan låta lite kusligt, att en maskin ska välja ut vad man eftersöker, men tanken är att det mestadels kommer gälla så kallade slentriansökningar. Kanske söker man vad det ska bli för väder, varje morgon klockan 07.00, då kommer assistenten att ha detta redo för dig vid denna tidpunkt. Egentligen syftar digitala assistenter till att utföra lättare uppgifter åt oss, så att vi får mer tid över till att utföra de mer avancerade sökningarna själva. Det som inte riktigt går att svara på idag är huruvida SEO-optimeringen kommer förändras i praktiken, eller om det i grund och botten kommer vara samma faktorer som påverkar exempelvis rankingen hos Google. En saker är säker, vi kommer använda röststyrning när vi söker på nätet, betydligt mer än vi gör idag. 

Metadata important for SEO | Search

Röststyrning 

Röststyrning eller röstigenkänning är ett annat inslag som påverkar hur människor kommer söka information. Med hjälp av röststyrning går det snabbt att söka på Google medan man exempelvis kör bil, eller hänger upp tvätt. Genom att ta vara på fraser som “vilken är den bästa vägen…” eller “hur gör man för att…” kan man matcha röstsökningar än bättre. Metoderna har blivit allt mer avancerade och tekniken är helt beroende av att datorn kan förstå vad användaren säger. Det finns inget mer frustrerande än sökningar som går fel. Många människor kan även ta det som en förolämpning om en maskin inte förstår vad de försöker uttrycka. De flesta som är i medelåldern idag, har nog jobbiga minnen från när röststyrningens allra första försök gjordes i samhället. Det kunde vara omöjligt att försöka beställa en tågresa eller utföra någon annan tjänst, när orden lätt förväxlades. Eksjö kunde bli Växjö och många gånger blev man i telefonluren slutändan hänvisad till en handläggare. Dagens röstigenkänning är långt mer avancerad och troligen kommer nästan all sökning på nätet, ske genom röststyrning inom en snar framtid.